SURİYE BUNU HEP YAPIYOR

8 Ocak 1990 günüakşamüzeri, bir haber kaynağı ile, gazetecilik hayatımın en ilginçkonuşmalarından birini yaptım.
Suriye HavaKuvvetleri’ne ait 2 Mig uçağı, bir Türk harita uçağını düşürmüştü.
İki ülke arasındabugünkü gibi büyük bir tartışma sürüyordu.
Abdullah Öcalan’averdiği destek nedeniyle, Suriye’ye karşı çok öfkeli olan Türk kamuoyu infialhalindeydi.
DışişleriBakanlığı, Suriye uçaklarının, silahsız uçağımızı, Türk hava sahasında uçarkenvurduğunu iddia ediyordu.
Ama ortada somutbir delil yoktu.
KONUŞTUĞUM ÜSTDÜZEY YETKİLİ KİMDİ
Konuştuğum kişi,Dışişleri’nin çok üst düzey bir yetkilisiydi.
Bana “Elimizde,Suriyeli pilotların üsleri ile yaptığı konuşmaların kayıtları var” diyordu.
Ama kayıtlarıvermiyordu.
İki saat boyuncakendisini ikna etmeye uğraştım.
Vermedikleritakdirde ikna edici olamayacaklarını anlattım.
Sonunda, okonuşmaların kayıtlarını verdi.
Gazete baskıyagirmişti. Haberi, ancak şehir baskılarına yetiştirdik.
Bu müthiş haber, 9Ocak 1990 günkü Hürriyet’te yayınlandı.
O günlerde haberiveren kaynağı açıklamamıştım.
Şimdi açıklıyorum.
Veren kişi,Dışişleri Bakanlığı Müsteşarı Tugay Özçeri’ydi.
Çok genç yaştakaybettiğimiz fevkalade bir diplomattı.
Nur içinde yatsın.
YAYINLADIĞIMIZKAYITLAR İKİ GERÇEĞİ AÇIKÇA GÖSTERİYOR
Olay anında TürkGenelkurmayı Suriye uçağının pilotuyla yerdeki radar istasyonu arasındakikonuşmaları kaydetmişti.
Bu konuşmalar ikigerçeği apaçık ortaya koyuyordu:
- Suriye uçakları,Türk harita uçağını bilerek düşürmüştü.
- Konuşmalar,uçağın Türk sınırları içinde düşürüldüğünü de açıkça ortaya koyuyordu.
- Bu kayıtlar dahasonra Suriye yetkililerine teslim edilmiş, ama Esad yönetiminden cevapgelmemişti.
Kule görevlisivahameti gördü ama pilot anlamadı
O gün kulegörevlisi ile Mig uçağının pilotu arasında şu konuşmalar geçiyor:
Kule görevlisi:Bilginiz olsun. Hudut üzerinde bir hedef var. Silahlarınızı açın. Sınırıgeçtiği an düşüreceğiz. Hedef irtifası. Üç kilometre yavaş gidiyor.
Pilot: Anladım.Biraz alçalırız.
- “Anladım. Birazdaha sağa dön.”
- “Anladım. İrtifam4 bin metre.”
- “Dikkat edin.Hedef Suriye tarafında değil. Ama topraklarımıza girerse düşürün.”
- “Anladım.”
- Hedef size göresaat 11 istikametinde, mesafe 22 kilometre.
- “Anladım. Hedefene alacağım? Roket mi, top mu?”
- “Anlamadım.”
- “Roket mi, top muatacağız?”
- “Dur, bekle.Sakın ateş etme. Emri bekle.”
- “Anladım.”
- “Hedefyaklaşıyor.”
- “Anladım.”
Bu arada iki uçağınpilotu kendi aralarında konuşmaya başlıyor:
- Birinci pilot:“Hedefe iyi bak, görüyor musun?”
- İkinci pilot:“Gördüm.”
- “İyi gördün mü?”
- “Evet, hedefigörüyorum. Şu an senin solundayım.”
- Ben şu andahedefin üzerine gidiyorum. Senin solundayım. Hedef ilerde.”
Tekrar kule devreyegiriyor.
- Kule görevlisi:“Hedefi gördünüz mü?
- “Evet görüyoruz.”
- “Öyleyse üzerinegitmeye devam edin. Hedef üzerinde durun.
Bu arada BirinciMig’in pilotu ikincisine talimat veriyor:
- “Hedefi vur vedüşür.”
Aynı anda kulebundan habersiz, talimatlarına devam ediyor.
- Kule görevlisi: “Hedef üzerinde 180 dereceistikametinde devam et.”
Ancak birinci Mig’in pilotu bunu dinlemiyor,ilk talimatında ısrar ediyor.
- “Hedefi vur.”
Tekrar kule devreyegiriyor.
- Kule görevlisi:“Sola dön, topraklarımız istikametinde devam et.”
- Pilot:“Anlaşıldı, dönüyorum.”
Bu sırada ikincipilot birinciyle konuşuyor:
- İkinci pilot:“Hedefi vurdum. Dönüş istikametindeyim. Doğrudan iniş istiyorum.”
Tam o sırada kuleişin farkına varıyor ve uyarıyor.
- “Yahu, ben sanahedefi vur mu dedim. Hedef istikametinde devam et dedim. Artık dönün.
- “Tamam.”
- “Hakikaten uçağıdüşürdün mü?”
- “Düşürdüm.”
- “Hedefi düşürdünmü?”
- “Evet diyorum.Yere düştüğünü hâlâ görüyorum.”
- “Yahu sen neyaptın?”
- “Hedefidüşürdüm.”
- Allah belanı...Hemen geri dön.”
- “Zatendönüyorum.”
Bu arada birincipilot da ikinci pilotun hedefi düşürdüğünü bildiriyor.
Kule ise bu olayıkapatmaya çalışıyor.
- “Sen hedefivurmadın. Dönmeye devam et.”
- “Anladım.”
- “Hedefi vurmuş.Biz size, hedefin bizim tarafa geçmesi halinde düşürülmesini söylemiştik.
- “Anladım.”
- “Hedefin türü neydi?”
- “Hafif bir pervaneli ziraat uçağıydı.”
- “Tamam, dönün. Meydanı gördün mü?”
- “Gördüm.”
Suriye’nin Hamah ve Shinsar’da bulunan Kuzey BölgeRadar Önleme kontrol kuleleriyle iki Mig uçağı pilotu arasında geçenkonuşmaların ana hatları böyle.
Belki Türkiye’nin bugün de yapması gereken şey budur.Yani kayıtları açıklamak.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BİR PERİ MASALI

TEŞEKKÜRLER PINAR İNANÇ AKAR